Amendă record pentru Facebook, sute de milioane de euro: cum ”ți-a furat” datele personale gigantul lui Mark Zuckerberg

de: Alexandru Puiu
05 01. 2023

Meta, grupul deținut de Mark Zuckerberg care include Facebook, WhatsApp, Instagram și Oculus, tocmai a fost sancționat cu o sumă fabuloasă din cauza încălcării normelor GDPR. Amenda a fost de 390 de milioane de euro.

De fapt, pe 4 ianuarie 2023, gigantul a fost sancționat cu două amenzi substanțiale care, împreună, s-au reflectat în suma de plată egală cu 390 de milioane de euro. Ambele au fost sancțiuni GDPR și au venit din partea Comisiei Irlandeze pentru Protecția Datelor (DPC), autoritatea care acționează în numele UE și reprezintă interesele Uniunii Europene pe acest subiect. Fără să ofere prea multe detalii, oficialii instituției au afirmat Meta și-a încălcat obligațiile de transparență.

Greșeala făcută de Facebook pentru 390 de milioane de euro

Conform datelor furnizate de Comisia Irlandeză pentru Protecția Datelor, Meta şi-a încălcat „obligaţiile în materie de transparenţă” şi se foloseşte de o bază juridică eronată „pentru a procesa datele cu caracter personal în scopuri de publicitate” ţintită.

Conform AFP.com, sancțiunea este și o consecință a adoptării la începutul lunii decembrie 2022 a trei decizii cu caracter obligatoriu de către Comitetul European pentru Protecția Datelor, autoritatea responsabilă de actualizarea ocazională a GDPR. Printre deciziile respective se află și una referitoare la WhatsApp, care se va reflecta într-o amendă adițională săptămâna viitoare, cel mai probabil.

Sancțiunile din spatele amenzii de 390 de milioane de euro vin ca urmare a unei plângeri din partea asociației NOYB de apărare a vieții private. Ca referință, NOYB a acuzat compania americană deținută de Mark Zuckerberg că reinterpretează consimțământul care pe ”un simplu contract de drept civil”, iar acesta nu permite refuzarea publicității personalizate, țintite.

Bazele procesului care au dus la această amendă s-au pus în octombrie 2021, când autoritatea irlandeză propusese un proiect de decizie care valida baza juridică utilizată de Facebook și, la acea vreme, propunea o amendă între 26 și 36 de milioane de euro pentru lipsa de transparență. Din păcate pentru Meta, Autoritatea franceză de protecție a datelor personale, dar și alte autorități de reglementare au considerat proiectul de sancțiuni ca fiind prea slab.

Asociaţia NOYB a salutat miercuri decizia, considerând că ea va obliga Meta să creeze „o opţiune de consimţământ da/nu’ pentru utilizarea datelor personale ale utilizatorilor săi, fără de care compania ‘nu le poate utiliza datele personale pentru o publicitate personalizată”.

„Dezbaterea în jurul bazelor juridice durează de ceva timp şi companiile sunt confruntate cu o lipsă de certitudini de reglementare în acest domeniu. Aceste decizii nu împiedică publicitatea ţintită sau personalizată. (…) Firmele de publicitate pot continua să utilizeze platformele noastre pentru a viza clienţi potenţiali, a-şi dezvolta activitatea şi a crea noi pieţe”, au declarat oficialii Meta la aflarea amenzii.